نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2701
-
الف
+

چهارمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان در کابل گشایش یافت

مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان در کابل برگزار شد.

مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان از سوی آکادمی هنر و علوم سینمایی افغانستان امروز (پنج شنبه، 6 جدی) در ولایت کابل برگزار شد.

به گزارش اختصاصی آی فیلم 2 از کابل ، در مراسم افتتاحیه این جشنواره شماری از مقام‌های بلندپایه حکومت افغانستان، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین شماری از سینماگران و فرهنگیان این کشور اشتراک داشتند.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در این مراسم طی سخنانی گفت:« چهار دهه پیش سینمای کشور تازه جای پا پیدا کرده بود و در مسیر رشد قرار داشت. متأسفانه جنگ و نا امنی سبب شد که وضعیت این بخش مهم اجتماعی و فرهنگی با مشکلات به همراه شود.»

آقای عبدالله افزود:«این را با جرأت گفته می‌توانم که فرزندان کشور از دختران و پسران و زن و مرد این سرزمین در لابه‌لای شرایط بسیار دشوار جای و جایگاه سینما و هنر سینما را تثبیت کرده اند. در جامعه امروز یک نمونه‌ی خوب و برجسته داریم‌. فلم هایی که از هنرمندان افغانستانی شرکت کرده اند، در سطح دنیا و منطقه مورد استقبال قرار گرفته است.»

وی با بیان اینکه «در حد توان تلاش داریم با توجه به اهمیت بالای فرهنگ و هنر در این زمینه اقدامات لازم و ضروری صورت گیرد.»، افزود: کمیته فرهنگ و هنر در ریاست اجراییه به منظور حمایت، تشویق و همکاری فرهنگیان و هنرمندان افغانستان ایجاد شده است.

علی محمدی کیان، دبیر جشنواره بین المللی فلم مهرگان گفت:« این جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که هنر و سینمای افغانستان به علت کم توجهی و بی مهری فزاینده در سراشیب سقوط قرار دارد.»

آقای کیان با بیان اینکه با توجه به شرایط دشوار افغانستان، وضعیت هنر، فرهنگ و سینما در کشور بسیار آشفته است، از حکومت و سازمان های جهانی حمایت از فرهنگ و سینما خواست که در این زمینه توجه کنند؛ زیرا به گفته او، هنر و فرهنگ است که می‌تواند در شکل‌دهی ذهنیت و بینش شهروندان نقش مهم و بنیادی بازی کند.

چهارمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان در کابل گشایش یافت

چهارمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان در سه بخش ملی، بین المللی و نمایش‌های ویژه برگزار می شود و قرار است ۴۸ فلم کوتاه افغانستانی و خارجی به مدت سه روز به نمایش گذاشته شود.

در بخش ملی این جشنواره که جنبه رقابتی دارد، 24 فلم به روی پرده سینما می رود و از سوی کمیته داوران، داوری خواهند شد. در این بخش فلم‌هایی چون «آلودگی»، «آئینه»، «آواز نفس گیر»، «ازدحام»، «امضاء»، «الله اکبر»، «برقع»، «برهوت»، «پدر امید فرزند»، «جارچی بامیان»، «جوانه»، «دختر بایسکل‌سوار»، «دستمزد»، «زیرچراغ سرخ»، «ساعت 14»، «شطرنج»، «غزل»، «قطره»، «کتاب آسمانی»، «مادر مجرد»، «نابغه‌ای از دیار بودا»، «نقطه عطف»، «نویسنده رویایی» و «یک کاپی از هویتم می خواهم» از سوی کمیته گزینش برگزیده شده است.

در بخش بین الملل جشنواره مهرگان، فلم های چون «آخرین لحظات»، «پرلیکا»، «حبیبه»، «داخل پرانتز»، «سفید کم رنگ»، «سکوت»، «سفر به فضای صفر»، «عکاسی به نام پدر» و «مانکن» از افغانستان و فلم های ایرانی چون «انسان یا نوع هیولا»، «اتیکت»، «بالانس»، «چشم انداز خالی»، «چلیپا»، «دوست»، «زمناکو»، «سیه تار بیسو» و «یک روز تعطیل» در آکادمی هنر و علوم سینمای افغانستان، افغان فلم و دانشکده هنرهای زیبای کابل به نمایش در خواهد آمد.

بخش سوم این جشنواره به نمایش ویژه فلم مستند «هزار و یک زن چون من» اختصاص یافته است. این فلم تاکنون موفق به دریافت جایزه اصلی جشنواره معتبر حقوق بشر فرانسه و جایزه بهترین فلم مستند در جشنواره بین المللی سوچی روسیه شده است.

در این جشنواره همچنان فلم هایی از روسیه، فرانسه، ترکیه، مالزیا، کوریای جنوبی، تونس و هالند نیز روی پرده سینما می رود.

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان روز دوشنبه هفته آینده در دانشکده هنرهای زیبای کابل برگزار می شود. در این مراسم به فلم ها و بخش های برتر جوایز اهدا می شود.

گزارش تصویری افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان را اینجا بخوانید

الیاس ابدالی- کابل/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر